Blog

Det første spadestik til den nye legeplads

Mandag formiddag den 11. november blev det første spadestik taget til den nye legeplads! Det blev endda taget af en kommende bruger af legepladsen – Henriks datter. Mange børn fra daginstitutionen Spiloppen samt dagplejen var mødt op med påhæng for at fejre det. Mange tak for det og tak til Lisbeth for billederne. 

Der skulle lige lidt hjælp til – til de første centimeter…

Mange børn fra spiloppen og dagplejen var mødt op…

Her er gravemaskinen i funktion til børnenes begjestring.

Gravemaskinen blev vist frem til stor glæde for børnene…

Sker der snart noget…?

Det var svært at styre spade og flag samtidigt 😉

Nyt om den nye legeplads

Siden generalforsamlingen i foråret har legepladsudvalget haft travlt med at planlægge den nye legeplads og tingene er nu faldet på plads. Og vi har desuden søgt og fået en byggetilladelse fra kommunen til at lave legepladsen på den gamle boldbane lige syd for multibanen. Vi har valgt Ladefoged Leg som leverandør. Der bliver med andre ord noget at glæde sig til for både små og store børn i Vængerne.

Arbejdet begynder i uge 46
Legeredskaberne er nu under produktion og vil blive færdig i uge 45. Og efter den nuværende plan bliver det første spadestik taget den mandag den 11. november kl. 9. Der skal flyttes en del jord for at få plads til faldunderlag, hvorfor gravemaskinen med mere vil kunne høres i dagtimerne. Dette gravearbejde skulle dog hurtigt være overstået alt efter vejret. Herefter skal redskaberne stilles op.

Planen er også at lave mere end én indgang til legepladsen. En del af randbeplantningen skal klippes ned for at skyde op igen og blive mere tæt. Med tiden skal der måske også plantes nogle nye buske og træer.
Vi tror, at det bliver rigtig godt, når det er færdigt. Og nej – det er ikke gratis – prisen lander på ca. 470.000 kr. med moms, men så har vi også en topmoderne legeplads til gavn for alle i området – ung som ældre. Og vi har pengene stående på kontoen.

Som nogle måske har set, har GF Børupvej også lavet en ny stor legeplads, og her lød meldingen i Lokalavisen, at huspriserne var steget! Det betyder noget, at der er nogle gode faciliteter i et boligkvarter.
Den officielle indvielse, som gerne skulle blive lidt festlig, sker dog først til foråret.


Det er den gamle boldbane, som bliver til en ny spændende legeplads.

Hvad skal der ske med de gamle legepladser?
I bestyrelsen har vi besluttet at nedlægge dem med tiden. Faldunderlaget lever ikke op til tidens standard og helt aktuelt har vi konstateret, at de gamle rutsjebaner af træ nu er så dårlige, at vi bliver nødt til at fjerne dem af sikkerhedsmæssige årsager. Nogle af de mindre legeredskaber kan med fordel flyttes til den nye legeplads. Der er dog ikke sat dato på dette arbejde endnu. Ideer og ønsker til kommende nyindretning af områderne modtages gerne!
Send fx en mail til mail@vaengerne.dk

En stor tak til medlemmerne

På bestyrelsens vegne vil jeg hermed gerne takke for den tillid, der blev os udvist på den ekstraordinære generalforsamling. Det var et meget overbevisende udtryk for tillid, at ud af ca. 95 deltagere stemte kun tre imod tillid til bestyrelsen, mens to undlod at stemme. Dertil kommer, at 53 husstande havde indsendt fuldmagt, hvori de udtrykte tillid til bestyrelsen.

Vi er glade for generalforsamlingens forståelse og accept af suspenderingen af Steen Boye samt for opbakningen til vort ønske om ”ordentlighed” i kommunikation og samarbejde.

Det har på det følelsesmæssige plan været nogle hårde måneder, der har tæret på kræfterne og humøret. Men med opbakningen fra generalforsamlingen i ryggen er energien vendt tilbage. Så tak for det!

Vi ser nu fremad og er klar til at løse de opgaver, der ligger og venter på os.

På bestyrelsens vegne
Birgitte Pedersen, formand, formand@vaengerne.dk. 19. september 2019

Se også referatet fra den ekstraordinære generalforsamling.

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling 2019

Grundejerforeningen Vængerne:
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling torsdag den 5. september 2019 kl. 19.00 i Sognegården, Kirketorvet 2

Som tidligere meddelt via elektronisk nyhedsbrev og opslag på hjemmesiden besluttede bestyrelsen (bestående af nedennævnte) på ordinært bestyrelsesmøde 4. juni 2019 at suspendere Steen Boye pga. af hans injurierende og ærekrænkende udfald mod kassereren, nærmere bestemt hans påstande om kassererens misbrug af Vængernes midler til private formål. Da Steen Boye efter et par ugers betænkningstid ikke ville trække sig frivilligt, besluttede vi på et ekstra bestyrelsesmøde 18. juni at suspendere ham fra bestyrelsesarbejdet.

Efterfølgende har Steen Boye været på husbesøg rundt om i Vængerne og har angiveligt her gengivet disse krænkende påstande, samtidig med han har anmodet om en underskrift.

Flere, der har været opsøgt af Steen Boye, har kontaktet bl.a. undertegnede for at fortælle om hans diverse ytringer. Hvad de færreste underskrivere nok har været bevidste om er, at de ved samme lejlighed har skrevet under på ”mistillid til bestyrelsen”.

I løbet af ferien har bestyrelsen konfereret og herefter besluttet på ordinært bestyrelsesmøde 6. august at indkalde til ekstraordinær generalforsamling 5. september for at redegøre for baggrunden for suspenderingen af Steen Boye.

Vi er både meget berørte og meget pikerede over at skulle lægge ryg til Steens Boyes beskyldninger og har derfor brug for at få en tillidserklæring fra foreningens medlemmer. Vi arbejder frivilligt og sætter en ære i at udføre et godt stykke arbejde for foreningen, og vi kan under ingen omstændigheder bære sådanne beskyldninger og insinuationer. Derfor er vi fast besluttede på at træde kollektivt tilbage, såfremt generalforsamlingen ikke bakker op om vort hidtidige arbejde.

Dagsorden:

  1. Velkomst v. formanden
  2. Valg af dirigent
  3. Bestyrelsens redegørelse for baggrunden for den ekstraordinære generalforsamling
  4. Generalforsamlingen udtrykker tillid til bestyrelsen bestående af Birgitte Pedersen, Giuseppe Coco, Jørgen Dahlgaard, Kurt Skytte, Jens Erik Posselt og Aase Laursen samt de to suppleanter Helle Dinesen og Lisbeth Wiederhofer.
  5. Generalforsamlingen billiger, at bestyrelsen (bestående af ovennævnte) har suspenderet Steen Boye på grund af dennes handlinger og adfærd og godkender dermed hans udtræden af bestyrelsen

På vegne af bestyrelsen
Birgitte Pedersen, formand 
Tranbjerg, den 15. august 2019
(mail: formand@vaengerne.dk)

Hent eller se indkaldelsen som printervenlig pdf

Asfaltarbejde i Skovgårdsvænget

Opdatering 22-9: Kommunen oplyser nu at arbejdet med ny asfalt i Skovgårdsvænget (se kortet) begynder mandag den 23. september. Man er kommet lidt bagefter pga. mange regnvejrsdage i starten af måneden. Der er allerede skiftet en del brønddæksler, regnvandsriste og kantsten. Strækningen, hvor fjernvarmen graver p.t., kommer til at vente.

Det forlyder nu fra kommunen, at stamvejene i vores område skal have nyt slidlag i september måned (se kortet nederst). Hvis asfaltfirmaets (Colas) planlægning holder, vil der blive foretaget forberedende arbejder i uge 36 og selve slidlagsarbejdet vil blive udført i uge 38 (16.-20. september). Man har allerede været igang med at skifte / udbedre nogle af rendestensbrøndene.

Kort med de berørte veje jf.. Teknik og Miljø
De berørte veje er markeret rødt. Lige nu ser det ud til, at skrækningen markeret med blåt, hvor fjernvarmen skal til at grave, måske kommer til at vente til de nye fjernvarmerør med stikledninger er lagt ned.

Så blev der fest i Vængerne

Lørdag den 3. august havde festudvalget som noget nyt indkaldt til en sommerfest i Vængerne. Konceptet var lidt andet end de store gamle skt. hans-fester, som også var åbne for folk udefra. Fokus er nu flyttet mere hen på børnefamilierne med aktiviter og hygge om eftermiddagen som efterfølges af en stor fællesspisning om aftenen – dog stadigvæk med mulighed for at møde naboerne på en anden måde til en god snak. Og der var både kaffe, kage og øl til snakken.

Vejret var heldigvis lunt med sol, så der kom hurtigt gang i snobrøddet (venligst sponseret af vores lokale Kvickly).

Og hoppeborgen var et klart hit blandt børnene.

Menuen stod på helstegt pattegris, pastasalat, coleslaw og tzaziki.


Efter spisningen var der ståbanko med gode gevinster og morskab.

Her ses festudvalget med Lennart, Mick, Jesper og Birgitte (i tilfædig rækkefølge). En stor tak til dem for det store arbejde med at arrangere festen. Mere end hunderede voksne og fyrre børn var tilmeldt fællesspisningen.

Det er ikke helt nemt at starte en ny tradition – har du ideer og input til næste år, så send dem gerne til Birgitte: formand@vaengerne.dk

Du kan her se flere fotos fra sommerfesten 2019.
Klik på billederne for at se dem i stor størelse.

Meddelelse fra bestyrelsen i GF Vængerne

En aktuel status vedr. en personsag i bestyrelsen

Som tidligere meddelt via udsendt elektronisk nyhedsbrev og opslag på hjemmesiden var det med beklagelse, at bestyrelsen på ordinært møde 4. juni opfordrede Steen Boye til frivilligt at forlade bestyrelsen. Efter betænkningstid meldte Steen den 17. juni tilbage, at han ikke ønskede at gå frivilligt. Derfor besluttede bestyrelsen på møde den 18. juni at ”suspendere” Steen.

Samtlige bestyrelsesmedlemmer motiverede hver især denne beslutning over for Steen. De væsentligste begrundelser var Steens manglende samarbejdsevner, hans stejle, stædige holdninger og ikke mindst hans beskyldninger om, at kassereren ”har taget af kassen til private formål”. En så uhyrlig og urigtig påstand, der sammen med de øvrige klagepunkter gjorde det umuligt for os andre at fortsætte bestyrelsessamarbejdet med ham.

Denne uhyrlige og urigtige påstand, der burde være en ikke-sag, er nu blæst op til en sag – eller måske rettere blæst op til at være SAGEN. Vi har i bestyrelsen erfaret, at Steen Boye går på husbesøg og fortæller, at kassereren har brugt af Vængernes midler til at betale for flisearbejde ”til private formål”.

I bestyrelsen tager vi skarpt afstand fra denne udlægning, som er Steens helt egen udgave af virkeligheden. Undertegnede har på vegne af bestyrelsen skriftligt anbefalet Steen hurtigst muligt at stoppe denne chikane, som er stærkt ærekrænkende og injurierende.

Vi øvrige seks bestyrelsesmedlemmer samt de to suppleanter har ikke ønsket denne ”ikke-sag” gjort til genstand for større debat, end den kan bære. Derfor har vi tænkt – og også skrevet til Steen – at vi vil redegøre for bestyrelsens holdning på førstkommende generalforsamling. Vi kan imidlertid blive tvunget til at træffe anden afgørelse, idet vi også erfarer, at Steen ved sine husbesøg indsamler underskrifter, angiveligt med henblik på ekstraordinær generalforsamling.

Flere medlemmer af Grundejerforeningen har opsøgt undertegnede og fortalt om Steens fremfærd samt om, at de har været usikre på, hvad de egentlig bliver bedt om at underskrive, fordi der ikke foreligger noget på skrift. Nogle skriver trods dét under, mens andre ikke gør. Vi håber, at de, der endnu ikke har haft besøg, vil tænke over situationen og huske på, at en sag altid har mindst to sider. Samt tænke over, hvorfor mon Steen står helt alene med sin udgave af virkeligheden.

De seks nuværende bestyrelsesmedlemmer samt de to suppleanter fortsætter gerne arbejdet, men i fald der er flertal for Steens udgave, træder vi tilbage i samlet flok.

På bestyrelsens vegne
Birgitte Pedersen, formand
Tranbjerg, 18. juli 2019

Ny kontaktperson vedr. de grønne områder

Ny kontaktperson vedr. de grønne områder, stier og veje er:
Jens Erik Posselt, Jegstrupvænget 229. E-mail: ansvar2@vaengerne.dk

Baggrunden er en ændring i bestyrelsen:
På det ordinære bestyrelsesmøde 4. juni opfordrede bestyrelsen Steen Boye til at trække sig fra bestyrelsesarbejdet. Årsagen til dette skyldes Steens måde at samarbejde og kommunikere på samt i manglende tillid til hans person. Steen udbad sig betænkningstid.

Den 17. juni meddelte han formanden, at han ikke ønskede at følge vores opfordring, hvorefter en enig bestyrelse på et ekstra bestyrelsesmøde 18. juni besluttede at suspendere ham indtil førstkommende generalforsamling. Bestyrelsen beklager, at det var nødvendigt at foretage dette skridt.

I konsekvens af ovenstående besluttede bestyrelsen på samme møde at omkonstituere sig, således at Jens Erik Posselt, Jegstrupvænget 229. E-mail: ansvar2@vaengerne.dk med omgående virkning overtager hele det grønne område samt veje, stier og fortove.

På bestyrelsens vegne
Birgitte Pedersen, formand

Udskiftning af fjernvarmeledninger

FjernvarmearbejdeArbejdet med udskiftningen af fjernvarmerør sammen med etableringen af nye stikledninger fortsætter i Skovgårdsvænget. Lige nu er fjernvarmeværket gået i gang med den sidste del af Skovgårdsvænget, som skulle blive helt færdig i 2019. Der skal bl.a. graves i vejene fra nr. 98 til 150. Ved rækkehusene laves den nye stikledning typisk fra havesiden: Fx har nr. 290 til 306 lige fået skudt de nye stikledninger ind. Værket har dog også gang i andre udskiftninger i Tranbjerg, hvorfor de af og til holder en pause i Vængerne. Efter Skovgårdsvænget fortsætter værket arbejdet i Jegstrupvænget.

Status på den nye legeplads – juni 2019

Udvalget og bestyrelsen arbejder videre med planlægningen af den nye store legeplads. Vi har valgt Ladefoged Leg som leverandør, og er nu ved at finpudse tilbuddet. Her i juni måned indsender vi byggeansøgning til kommunen og forventer at kunne underskrive ordrebekræftelsen først i august med levering i september/oktober måned.

Vi har diskuteret placeringen af legepladsen og vi har valgt at fastholde placeringen på boldbanen i forlængelse af multibanen. Når vi har indhold og placering på plads, bliver materialet lagt på hjemmesiden så I kan se den endelige udformning.

Med venlig hilsen Jens Erik Posselt